Start to run met Evy

TINEKE WINK

Hardlopen is leuk! Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen. Ik denk dat ik mijn sport eindelijk heb gevonden.

In een van mijn vorige blogs had ik het over mijn eeuwige haat-liefde verhouding met sporten en het plan om nu echt te gaan beginnen met hardlopen. Ik wilde ook het hardloopvirus te pakken krijgen waar mijn zusjes het altijd over hebben. Al kon ik niet geloven dat je verslaafd kon raken aan rennen. Rennen is toch helemaal niet leuk? Ik associeerde rennen met een sprintje trekken naar de trein, daar helemaal buiten adem en bezweet aankomen en vervolgens nog minutenlang proberen mijn hartslag onder controle te krijgen. Niet leuk dus.

Start to run

Voor ik Start to Run ontdekte liep ik eens in de week met vriendin Mischa. Maar niet echt een doel hebben motiveerde me niet echt. Ik merkte dat ik behoefte had aan een programma, een houvast. Toen begon een andere vriendin over het hardloopprogramma Start to Run. Dat zij daar veel aan had gehad. Zodoende heb ik dat gedownload en sinds de eerste les ben ik al hooked.

Wat is Start to run met Evy?

Evy Gruyaert is een Vlaamse presentatrice (nu ook bekend van 3opreis) die tien jaar geleden presentatrice en coach was van het programma ‘Vlaanderen Sportland’ op de Belgische tv-zender één. In deze reeks werd er een podcast uitgegeven om mensen aan te zetten om te beginnen met hardlopen. Het zijn in totaal 27 lessen, verdeeld over 10 weken. Ze vertelt je precies wat je moet doen en begeleidt je naar je eerste 5 kilometer. Je wisselt het wandelen steeds af met het hardlopen.

Dit is waarom ik van hardlopen met Evy houd:

Je bouwt op een goede manier conditie op 

De lessen duren rond de 30 minuten en elke les worden de stukjes rennen steeds iets langer en de stukjes lopen steeds korter. Deze opbouw is heel prettig, je verlegt je grenzen elke keer weer een beetje meer. Ik ben nu 5 weken bezig (dus op de helft) en ik merk echt al verschil. Laatst trok ik weer een sprintje van perron 13 naar perron 1 op Amsterdam Centraal. Ik had 2 minuten de tijd en haalde de trein op het nippertje. Ook al was ik buiten adem, ik had mijn ademhaling ook weer binnen no time onder controle.

De muziek 

Er zijn twee versies van Start to Run, uit 2006 en 2011. Ik heb alleen ervaring met die van 2006. Als je liever wat nieuwere muziek hoort zou ik 2011 downloaden, maar ik vind die “oude” muziek heerlijk! Op de afspeellijst komen nummers voorbij die ik al jaren niet heb gehoord, R. Kelly, Black eyed peas, Craig David…”I am walking awaaaaay” – soms een tikkeltje fout, maar perfect voor het hardlopen. Niemand die het toch hoort ? Al heb ik soms wel de neiging om mee te gaan zingen..

De bemoedigende woorden 

De Vlaamse Evi Gruyaert vertelt je steeds hoe “fier” ze op je is, dat je het kan, dat je er al bijna bent, dat je heel goed bezig bent, kortom – je krijgt continue veren in je reet. Het voelt bijna als een echte coach die met je mee loopt en je aanmoedigt. Dat geeft spirit om door te gaan.

Het kost niet veel tijd 

Sportkleren en hardloopschoenen aan, koptelefoon op en gaan! Als ik pas laat begin met werken ren ik graag ’s ochtends en op vrije dagen in de middag. Zodra ik de deur uitloop begint de les en in 30 minuten ben ik alweer klaar. Dus bij elkaar ben ik maar 1,5 uur per week kwijt aan hardlopen.

Je ziet wat van je omgeving 

Ik ren altijd door Bloemendaal, omdat daar weinig verkeer voorbij raast en de omgeving daar zo mooi is. Door het Bloemendaalse bos, gezellig langs de geitjes van de kinderboerderij en ik kijk m’n ogen uit naar alle prachtige villa’s in dit dorp.

Je bent in de buitenlucht

De lente is natuurlijk het perfecte seizoen om te beginnen. Al weet je het in Nederland natuurlijk nooit met het weer, toch heb ik tot nu toe wel geluk gehad. Ben nog maar 1 keer in een plensbui terecht gekomen, verder loop ik vaak in het zonnetje of is het in ieder geval droog. Ik probeer dat zo wel in te plannen.

Je hebt een doel

De lessen bouwen langzaam in 27 sessies op naar een half uur aan een stuk lopen. Ik weet dus dat ik over 5 weken vijf kilometer zou moeten kunnen rennen en dat geeft wel de motivatie om op een druilerige dag toch de deur uit te gaan. Daarbij wil ik graag een run doen in de zomer met twee vriendinnen die ook bezig zijn met hardlopen.

Je voelt je fitter

Ik merk echt dat ik overdag meer energie heb en dat mijn conditie verbetert en dat is wel waarvoor ik het doe. Oke, een beetje gespierder worden is ook wel fijn haha.

Het kost niets

Je hoeft alleen te investeren in de sportuitrusting, het rennen is natuurlijk gratis. Die sportoutfit had ik al ( van yoga ) en die hardloopschoenen ook. Alleen zijn dit hardloopschoenen van een paar tientjes en wil ik uiteindelijk wel investeren in betere schoenen. Dus dat het niets kost is eigenlijk niet helemaal waar, maar zodra je die investering hebt gedaan ben je wel klaar.

Voldoening achteraf

Eigenlijk een inkoppertje want elke sport geeft voldoening achteraf. Maar ja ik had nog een nummer 10 nodig en dit leek me wel een goede. Dat gevoel na afloop, moe, bezweet maar zo voldaan. Dat is echt heel fijn!

Oke, tijd om een eind te breien aan deze blog want ik moet nu echt even weer een stukje gaan rennen. Op naar de 30 minuten ?


MEER WiNK WRiTES…